Det er ikke Najas personlige tragedie, jeg forbinder mig til
Men hjælpen, hun kalder på og skriger efter og finder og henter
den er universel, den bevægelse er sjælelig
er kosmisk, er menneskelig, nedarvet gennem generationer, fra stjerne til stjerne
Det er selveste den håndsrækning, bønnen, jeg forbinder mig til
på vegne af Najas personlige tragedie
Vi, der forsøger at forstå vores sorg, må nødvendigvis også transcendere vores allermest intime forhold til den. Hvorfor?
Fordi sorgen har at gøre med livet
og livet har at gøre med døden
Jordens skabelse, atomerne, celledelingen. Vores arts udviklingshistorie
Den sørgende som et medium
Den sørgende som et medium for andre at genkende deres urmenneskelighed på
Den sørgende som et medium, lamslået, afsindig, syg af at skulle kropsliggøre, fortolke, overlevere grundvilkårenes ikkesproglige sprog
Han gik i den grønne skov, og han så op i løvet. Jeg kan se, at lyset flimrer i hans hår, som har samme farve som tigerens skind. Han går alene. Han forstår ikke, hvorfor han er alene. Men han har sin tiger. Han havde sin tiger. Han lægger hånden på dens stærke ryg, og jeg kan se, at han er sorgløs. Nu drejer vejen, han forsvinder i svinget, stien leder ham dybere og dybere ind i den grønne skov. Han forsvandt ind i skoven. Han var sorgløs. Han forstod ikke, hvorfor han var alene. Ved siden af ham gik en tiger.
Hvor er det genialt med den tiger altså
Der, hvor sproget hører op, begynder gentagelsen
Der, hvor sproget hører op, får vi hjertens brug for gentagelsen
Der, hvor følelserne overtager styringen, må vi give efter, give op
væbne os med afmagt
Når sproget hører op, tager kroppen over
og kroppen oplever altid alting, imens det sker
igen og igen
nu som da
igen og igen og igen
og igen
Følelsesbillederne, varierende i intensitet og ladning. Muskelspændinger. Feber. Betændelsestilstande. Mavekramper. Søvngængeri. Levende mareridt
Glæde. Depression
som musikalske strukturer
danner snekrystaller
Mønstre, der forgrener sig, bygger oven på hinanden
Fortuna Jeg hader dig Jeg elsker dig
Men jeg hader at elske dig
Jeg elsker ikke at hade dig
Værket som beholder, at skrive som at feje blade sammen
Udvidelse er fremdrift, men driften er hverken lineær i fortælling eller tid
Den er udspaltet og overlappende og selvmodsigende og alligevel ophvirvlende, opsamlende
Fra et sted til et andet, komponerende
Håbefuldt. Længselsfuldt. Hæsligt
Denne evige tilbagevenden til udgangspunktet. Magtesløsheden. Sorgens Centrum
Gående i ring, trædende vande, tagende tilløb, videre ad omveje
Kald bare bevægelsen ”fremadskridende”
Når sproget hører op, og flerstemmigheden tager over
Når nutiden hører op, og datiden tager over
Det gør ingen forskel!
Alle tiderne er kronologisk jævnbyrdige i sorgen
”Alle” ”tiderne” ”er” ”kronologisk” ”jævnbyrdige” ”i” ”sorgen”
Ligesom stemmen, der måske lyder eller grafisk set fremstår anderledes
som et spor adskilt fra hovedsporet
heller ikke er det, men snarere indgår i et kredsløb
som floder, der flyder sammen, ind og ud af hinanden
Vi har fortællingen
Og vi har den organiserende bevidsthed
følelsernes kraft og tankens, det påvirkende og det påvirkelige
Ahierarkisk, naturgivent sameksisterende spor, stemmer, floder, tider, betydningsniveauer
sammenflettet af den organiserende bevidsthed
holdt sammen af den organiserende bevidsthed
tvunget sammen af den organiserende bevidsthed
fossende, sønderrivende igennem hende, som gjaldt det liv og død
Overlevelse
Ren og skær overlevelse
Hvilket netop afspejler virkeligheden
Sorgen 1:1
som værende så fucking underlagt
som værende så fucking tung
Som værende indespærret af sin krops fysiske begrænsninger, selveste tyngdekraften, imens den elskede? Ellers desintegrerer
Tomrummet inden i os
Disse almenmenneskelige betingelser, der er langt, langt større end én selv
Når man forsøger at skrive, hvad man mener, men ikke kan
kan det jo være, at man engang havde forsøgt sig med noget lignende
tilbage i noterne
tilbage i sorgen eller lige midt i den, det gør som sagt ingen forskel
Han gjorde ikke meget væsen af sig
Der var aldrig tid
Hvorfor tog jeg mig ikke tid?
Tab er
Fællesskab
Vi gav dig en mønt med til færgemanden
Vi siger: Han er i naturen, som om det var en trøst
Men er ikke alle kendsgerninger Drømme
så snart
vi lægger
dem bag
os
Ingen tør følge mig til de dunkle sale
Man har kronet mig Dronning af Sorg
Min trone er mørkets dybe tragt
Et knust hjerte, Et hjerte, der er bristet, en forbigående tilstand
Den kan være livstruende
Man kan dø af sorg
Hvert år dør vi
en hel masse mennesker af sorg
på den måde er intet forandret
Men med ét forandrede alt sig
jeg tænker på dig altid og der er tidspunkter hvor jeg ikke tænker på dig. det er ikke modsætningsfyldt.
Men med ét forandrede alt sig
og
på den måde er intet forandret
jeg tænker på dig altid og der er tidspunkter hvor jeg ikke tænker på dig. det er ikke modsætningsfyldt.
Men med ét forandrede alt sig
Big Bang. Sorte huller. Noget, der opstår af ingenting
Livet. Døden.
Og som både intet og alt vejer
Massivt som en betonmur, flygtig som en brise
Hvordan? Fordi dualismen aldrig har fandtes. Fordi livet og døden ikke er hinandens modsætninger. Fordi begge absolutter eksisterer, uadskilligt i én
Meningsfuldhed
Meningsløshed
Virkelighed. Uvirkelighed. Nat og dag. Dig og mig
Jeg mener: Spreder mørket sig måske ikke med lysets hast?
Gensidigt perspektiverende hinanden, polerne
Gensidigt relativiserende hinanden, polerne
Døden. Livet.
Nøjagtig ligesom i et økosystem
Livagtiggørende døden
Dødagtiggørende livet
Hjælpeløsheden, når man heller ikke som levende kan komme i kontakt med sine nærmeste, bør påminde os om at live så meget desto mere op
Linjen
rygende af lys standser
præcis dér
Hvor du bliver sort
Født af liv
Død af liv
Der findes ikke mere jeg, kun vi
Sæt i gang!
Har døden taget noget fra dig
så giv det tilbage
giv dét tilbage
som du fik af den døde
da den døde var levende
Giv det til en rose
Ræk hånden frem fra hættens mørke
Og giv alt, hvad du kom med tilbage
til den rose
Han ligner sig selv
Han ligner ikke sig selv
Det er ikke modsætningsfyldt
Vi skal forstå
Men vi forstår ikke
Han ligner sig selv
Der findes ikke mere jeg, kun vi
Og vi?
Vi gav dig en mønt til færgemanden
Vi tror ikke på noget
alligevel gav vi dig den mønt
Og her, fra Farskibet:
”Så var det, at skyen nærmest solen vendte sig om efter skyen bagved for at hviske noget, skyen bagved måtte vende sig om efter sin sky, lige bagved for at hviske videre og så videre, indtil den bageste sky til gengæld hviskede noget, som ’jeg?’ … simpelthen blev nødt til at fortælle min lillebror:
’René? …’ ’Re-né-ééééééééé?—’
’Ja?’
’… Kan du huske den der bane i Mario med det flyvende skib, hvor der altid er tordenvejr og kirkemusik, og man ligesom skal kæmpe sig op nede fra bunden, og hvor sidstebossen så har siddet og ventet under en lysekrone allerøverst oppe?—’
’Ja?—’
’Så se! … Dér er ’kanonerne,’ og dér er ’sejlet’ … dér er ’spidsen,’ og dér er … ’styrehuset?’ … Det er ’Farskibet,’’ siger jeg: ’Gigaskyen der … Det er Fars skib—’
… Og ’René?’ … træder et, ét skridt længere væk … ’Farskibet?’ gentager han … stående med? … den storebror i øjnene, som ’jeg?’ … burde være? … ér blevet … bange for lige at have lovet ham, jeg nok skal blive til?
’Det er Fars skib,’ siger jeg, straks lettet over at mærke løgnen, jeg uden at vide hvorfor, havde fundet på, forsvinde, forsvindende ned i maven med? … ’hans smil,’ der … egentlig ser ud til gerne at ville? … og ligesom mit, tænker jeg … derfor også må have haft sådan et behov for at kunne, altså, være, og dvs. … ’et smil, trods alt?’ … smilende ’smilet, jeg elsker?’ … ham jo … og hvad skal dét så betyde, jeg mener:
Lige nu?—
En afrevet sky! René ser den også:
Et kastet anker! Fars ene øre? Et løfte om at lytte og ikke kun nu, men? … og dét … ’ikke kun nu,’ ja, alt dét: … ’Farskibet,’ skyerne … i dag og forhåbentlig for evigt … hans arm, der strejfer min … ’storebrorens,’ skyernes … i dag og for evigt … ’storebroren,’ skyerne, ’storebroren’ og samtlige himlens skyer … og tavsheden … og på måden, ’han?’ … René ligefrem holder om os i sine øjne, dét … Ja, det kan alt sammen være nok for nu (…)”
Vi tror ikke på noget
alligevel gav vi dig den mønt
At forstå det uforståelige er ikke sprogligt
Håbet er, at den kærlighed, der er grunden til følelsen af tab, er større end tabet
Vi er i hinanden
Du ser mig gennem mine egne øjne
Hvilken forløsning
Hvilken forløsning?
Glenn Bech